Susan Sontag'dan şiddetin görsel temsili üzerine çarpıcı bir sorgulama: Başkalarının Acısına Bakmak
Başkalarının Acısına Bakmak, şiddetin görsel temsilinin, savaş görüntülerinin, ekran aracılığıyla sıradanlaşmasını, bunun çağdaş toplum üzerindeki etkilerini ve tehlikelerini soruşturuyor.
Abone olSUSAN SONTAG'DAN ŞIDDETIN GÖRSEL TEMSILI ÜZERINE ÇARPICI BIR SORGULAMA
Başkalarının Acısına Bakmak, şiddetin görsel temsilinin, savaş görüntülerinin, ekran aracılığıyla sıradanlaşmasını, bunun çağdaş toplum üzerindeki etkilerini ve tehlikelerini soruşturuyor.
Başka bir ülkede meydana gelen felaketlerin seyircisi olmak, gazeteciler diye bilinen profesyonel, uzman turistlerin bir buçuk asrı aşkın sürelik maceralarında gittikçe katlanan birikimleriyle doğrudan ilintili olan, esaslı bir modern deneyimdir. Öyle ki, artık savaşlar hepimizin oturma odalarında sükûnet içinde seyredilip dinlenen görüntü ve seslere dönüşmüş durumdadır.
Modern hayatın temel özelliklerinden biri, dünyanın dört bir köşesinde yaşanan dehşeti uzaktan, fotoğraf aracılığıyla izleyebilmek için sayısız imkân sunmasıdır. Peki, dünyayı görme biçimimizin temel parçalarından birini oluşturan fotoğraf, bakanın gerçeklik algısını aşındırır mı? Bizden uzaktaki insanların acılarıyla hakiki bir bağ kurabilir miyiz?
Günümüzde bir klasik haline gelen Fotoğraf Üzerine kitabından yirmi yıldan fazla bir süre sonra yayımlanan Başkalarının Acısına Bakmak, görüntülerin kullanım biçimlerinin yanı sıra, şiddetin görsel temsilinin, savaş görüntülerinin ekran aracılığıyla sıradanlaşmasını, bunun çağdaş toplum üzerindeki etkilerini ve tehlikelerini soruşturuyor.
"Başkalarının Acısına Bakmak, insanı dünyayı olduğu gibi görmeye, onun temsil edilme biçimleri üzerine kafa yormaya, hatta onu değiştirmeye yönelik bir şeyler yapmaya teşvik ediyor."
The New York Times Magazine
Kitap Adı: Başkalarının Acısına Bakmak
Yazar: Susan Sontag
Çeviri: Osman Akınhay
Yayınevi: Can Yayınları
Dizi: Modern
Tür: Deneme
Sayfa Sayısı: 136
Fiyatı: 98,00 TL
SUSAN SONTAG
1933'te New York'ta doğdu. Çocukluğu Tucson, Arizona ve Los Angeles'ta geçti. On beş yaşındayken California Üniversitesi'ne girdi. Bir yıl sonra Chicago Üniversitesi'ne geçiş yaptı ve 1951'de mezun oldu. Çalışmalarını Harvard Üniversitesi'nde sürdürdü ve felsefe doktorası yaptı. 1957-1958 yıllarında Paris Üniversitesi'nde çalıştı. Daha sonra Amerika'ya dönerek New York Koleji'nde felsefe dersleri verdi ve Columbia Üniversitesi'nde öğretmenlik yaptı. 60'lı yıllar boyunca The New York Review of Books, Commentary ve Partisan Review'da birçok denemesi yayımlandı. Film senaryoları yazan ve yönetmenlik de yapan Susan Sontag'ın denemeleri arasında Sanatçı: Örnek bir Çilekeş, Fotoğraf Üzerine ve Başkalarının Acısına Bakmak sayılabilir. Yanardağ Sevdalısı, Amerika'da, Rüyaların Esiri ve Ölüm Tüneli adlı romanları dışında Ben, Vesaire adlı bir de öykü kitabı vardır. Sontag 2004'te New York'ta kanserden öldü.
OSMAN AKINHAY
1960, İzmir, Ödemiş doğumlu. 1976'da SBF'ye, 1980'de hapse girdi. İçeride çevirmenliğe başladı, yüz yirmiyi aşkın kitap çevirdi. Gün Ağarmasa (2002), Ölüme Bakmak (2005) ve Ölülerimiz Bir Tutar Bizi (2010), Gezi Ruhu Bir İsyanın Halesi (2014), Piyasa Sosyalizmi Tartışması (1991), Özcan Özen'le birlikte hazırladığı Çeçenistan: Yok Sayılan Ülke (2002), Dünyanın Bütün Sokakları İsyanda (2003), Müzakerelerden Üyeliğe: AB-Türkiye Gündemindeki Sorunlar (Mehmet Uğur'la; 2005) ve Yaşlanan İnsanlık, Gençleşen Kapitalizm (Şükrü Argın'la; 2009) adlı kitapları bulunuyor. Agora Kitaplığı'nın editörü. Asyak'ın babası.